Phone arrest

cropped-20170303_073051.jpg

Soms zou ik willen dat ik de wereld een paar uur kon stilzetten. Een paar extra uur om tot mezelf te komen, de stress te laten varen of bij te slapen. Helaas is de tijd meedogenloos en blijft de zon opkomen en ondergaan, zonder tussentijdse pauze.

Sinds een tijdje weet ik waar ik uren per dag aan besteed, nog meer dan ik ooit had verwacht. Waarschijnlijk kun je het wel raden; mijn smartphone. Zoals de meeste jongelui (JA, daar schaar ik mezelf onder) gebruik ik mijn telefoon de hele dag door voor diverse dingen. Het minste gebruik is eigenlijk nog het daadwerkelijke communiceren met anderen.
Sinds ongeveer 1,5 jaar heb ik een aantal tips ter harte genomen die je smartphonegebruik al drastisch kunnen verminderen:

  • Van alle apps de meldingen uitzetten
  • Social media apps deleten
  • Zet de automatische “niet storen” functie aan. (bijv. tussen 22:00 en 7:00)

In het begin hebben deze maatregelen echt wel effect gehad, maar in de loop der tijd vindt het onkruid toch weer een weg omhoog. Gevolg: Facebook check ik nog steeds regelmatig, maar dan via de browser. Ook browse ik regelmatig naar het forum waar ik mee schrijf en ik check NU.nl ook nog steeds met regelmaat.

Een maand of twee geleden heb ik een app geïnstalleerd waar ik mee kan bijhouden hoeveel tijd ik dagelijks op mijn telefoon besteed, met welke apps en hoe vaak ik mijn telefoon ontgrendel. De app heet heel toepasselijk Quality Time en is gratis te downloaden via de Android Playstore. Je kunt zelf een selectie maken van welke apps je mee wilt laten rekenen. Zelf heb ik alleen Netflix en Youtube uitgezonderd, omdat mijn zoon deze in de auto nog wel eens bekijkt.
En OMG, wat ben ik geschrokken. Op werkdagen valt het nog redelijk mee, met een schermtijd tussen 1,5 en 3 uur, waarvan ik ’s avonds op de bank en in bed de meeste tijd besteed. (Je moet wat als single 😉 ). Maar op mijn vrije dagen… dan ligt mijn schermtijd tussen de 3 en 5 uur! Om je ogen van uit je kop te schamen, zeg!
En waar haal ik die tijd vandaan? Volgens de app zijn het vooral ’s avonds langere periodes (wederom.. Single) en overdag korte periodes van een paar minuten met een piek rond 11 uur. Laat dat nou net de tijd zijn dat mijn zoon een dutje doet.
Je zou bijna zeggen dat ik niks beters te doen heb, zoals een cursus loonadministratie, huishouden, ontspannen, nagels lakken, wenkbrauwen plukken en boekjes lezen. Zomaar een kleine greep van dingen waar ik meer tijd aan zou willen besteden.

Omdat deze openbaring me echt geschokt heeft, voel ik me verplicht mezelf restricties op te leggen. Alsof ik mezelf straf opleg, die ik absoluut verdien. Hoe kun je zulke waardevolle tijd zo ontzettend verspillen..

Allereerst, PHONE ARREST, een detox!

– een week lang mag mijn telefoon alleen gebruikt worden als navigatiemiddel en als belmiddel. Appen.. zo min mogelijk, tenzij het echt niet anders kan. Ik denk dat één belletje per week ook veel waardevoller is dan 20 appjes.
– Aangezien ik een wekker bezit, ga ik die in het vervolg ook gebruiken in plaats van mijn telefoon. De telefoon gaat na thuiskomst in een bakje op het barretje, tot er een belletje komt, of tot hij mee moet in mijn tas.
– Omdat mijn telefoon ook eens streamingmiddel voor mijn Chromecast is, is dit ook een uitzondering op gebruik.
– 1x per dag mijn telefoon checken op berichtjes/mailtjes e.d. Als er spoed is, kun je me dus beter bellen!

Mooi, dat is geregeld. Ik ga streng zijn voor mezelf en hier morgen mee beginnen. Mijn zoon is het weekend bij zijn vader, dus ik heb enige tijd voor mezelf die ik niet wil verspillen aan een telefoon.

Wil jij ook meer vrije tijd en die tijd waardevoller besteden? Doe dan met mij mee!
Deel je ervaringen in de comments, misschien kunnen we elkaar zo helpen.

 

 

 

 

 

 

Een gedachte over “Phone arrest

  1. Ik wens je veel succes, maar ik heb inmiddels deel 2 ook al gelezen. Niet echt gelukt dus.
    Maar: je stelt het beperken van jouw telefoongebruik gelijk aan waardevoller je tijd besteden. Ik denk dat je dat nog eens goed moet uitwerken in je hoofd. Wat vind je waardevol om te doen in je vrije tijd en wat niet. Maak een lijstje van de tien leukste dingen om te doen als je een uurtje vrij hebt, en kijk op welke plek facebooken en poezefilmpjes kijken dan eigenlijk echt eindigt.

    Like

Geef een reactie

